به نام هستي بخش - بهروز فرهاديان b.farhaadian@gmail.com – 1378

 

آخرين سال هزارۀ دوم يا آغاز هزارۀ سوم ميلادي ؟

  آغاز سال 2000 ميلادي از جنبه هاي علمي ، اعتقادي ، تفريحي و … نكات جالب و بديعي در بر داشت . شبكه هاي اطلاع رساني برنامه هاي متنوعي را براي ورود به سال 2000 تهيه كردند . شبكه هاي تلويزيوني ملل مسيحي با پخش برنامه هاي زنده ، بر هيجان آغاز سال جديد افزودند . حتي شبكه هاي تلويزيوني كشورهاي عرب زبان مسلمانِ حاشيۀ خليج فارس نيز با شوق و ذوقي غريب ، خود را با اين قافله همراه كردند . مشكلاتي كه امكان داشت در نظام هاي رايانه اي با ورود به سال 2000 بروز پيدا كند ، از جمله حوادث بيادماندني اين سال خواهد بود .

اما هيچيك از اين منظرها مورد توجه اين مقاله نيست . اشتباه فاحش و دور از انتظاري كه بطور مكرر در برخي رسانه هاي جمعي غربي و ايران تكرار مي شود ، انگيزۀ نگارش اين نوشته شده است .

در چند روز اخير ، روزنامه ها در مباحث گوناگون خبر از پايان هزار دوم و آغاز هزارۀ سوم ميلادي دادند . گويندگان صدا و سيما هم در برنامه هاي ويژه در شبكه هاي سراسري و استاني بر «آغاز هزارۀ سوم ميلادي» مهر تأئيد زدند ! به عنوان نمونه ، گويندگان اخبار ساعت 21 (شنبه شب 11/10/1378) شبكۀ اول سيما ، از «غروب خورشيد قرن بيستم» و «پايان يافتن» اين قرن خبر دادند ! اشتباه فاحش ، همين جاست .

با مثالي مطلب را پي مي گيريم . يك قرن ، از شروع سال 1 تا پايان سال 100 خواهد بود يعني «صد سال تمام» را شامل مي شود و سال 100 آخرين سال قرن اول خواهد بود . به همين ترتيب ، قرن دوم تا پايان سال 200 ، قرن سوم تا پايان سال 300 ، قرن چهارم تا پايان سال 400 و . . . قرن نوزدهم تا پايان سال 1900 و قرن بيستم ، با پايان سال 1900 و آغاز سال 1901 شروع و تا پايان سال 2000 ادامه خواهد داشت و آغاز سال 2000 ، آغاز آخرين سال قرن بيستم خواهد بود . «خورشيد قرن بيستم» در پايان سال 2000 غروب خواهد كرد و نه در آغاز اين سال !

«هزاره»‌هم شامل هزار سال تمام است . هزارۀ اول از سال 1 آغاز و تا پايان سال 1000 ادامه خواهد يافت . در اين صورت سال 1000 آخرين سال هزارۀ اول خواهد بود و هزارۀ دوم از سال 1001 شروع و تا پايان سال 2000 ادامه خواهد يافت ! يعني آغاز سال 2000 در واقع آغاز آخرين سال هزارۀ دوم خواهد است و نه آغاز هزارۀ سوم ميلادي !

اگر رسانه هاي جمعي تفاسير و تحليل هائي براي «آغاز هزارۀ سوم ميلادي» دارند ، يك سال ديگر بايد در انتظار بمانند !

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد